Tuesday, November 22, 2011

Tips Penggunaan & Pemilihan Tayar Kereta

Sebenarnya, setiap tayar mempunyai maklumat yang terperinci berhubung jenis, saiz dan keumpamaan, termasuk minggu dan tahun keluaran. sesiapa saja dapat memahami maklumat ini untuk membuat pilihan tayar yang tepat bagi kenderaan mereka. cara paling tepat memahaminya adalah dengan memilih satu contoh tayar dan menelitinya sedikit demi sedikit.

Di bawah ini adalah panduan untuk makna nombor yang paling penting bagi sebuah tayar. Sebagai contoh, kita akan teliti nombor berikut: 175/70R13 82H. Nombor 175 yang pertama dalam siri merujuk kepada lebar tayar itu dalam milimeter, iaitu jarak diukur dari sisi ke sisi. biasanya jika lebih besar nilai angka ini lebih lebar tayar itu. Nombor 70 menyatakan nisbah aspek (aspact ratio) tayar atau ketinggian tayar berbanding dengan kelebaran tayar itu.

Dalam contoh, ketinggian tayar adalah 70% kelebaran tayar itu. Biasanya tayar dengan nisbah aspek 55 kebawah diklasifikasi sebagai tayar profil rendah. Tayar profil rendah memberi prestasi pengendalian keseluruhan yang lebih bagus walaupun aspek keselesaan mungkin boleh terjejas sedikit.

Huruf "R" merujuk kepada binaan tayar radial dan kesemua tayar kereta menggunakan binaan radial sejak 20 tahun lalu. Tayar binaan radial tidak mempunyai tiub dan memberi prestasi lebih bagus. Angka 13 merujuk kepada garis pusat (diameter) rim untuk membolehkan tayar dimuatkan. Jika ingin menukar kepada tayar dengan diameter lebih besar, anda juga perlu menukar rim kepada diameter sama.

Nombor 82 melambangkan indek keupayaan mengangkut berat tayar itu. Untuk mengetahui berat maksima melambangkan nombor "82" kami perlu merujuk kepada carta "index keupayaan mengangkut tayar berat" yang ditetapkan diperingkat antarabangsa. sebagai contoh, nombor 82 bermakna tayar mampu memikul berat maksima 475 kilogram. Berat maksima meujuk kepada setiap tayar, kita perlu darabkan 4 kali untuk memperolehi kapasiti memikul berat kenderaan dengan empat tayar. (contoh: 475 x 4 = 1900 kg)

Huruf "H" yang terakhir adalah menyatakan kelajuan maksima bagi sesebuah tayar yang direka. Taraf kelajuan H dalam contoh bermakna bahawa tayar ini boleh mencapai dan mengekalkan kelajuan sejauh 210 km/j.
Dibawah adalah senarai carta kelajuan maksimum seperti yang dilambang oleh setiap huruf abjad.

S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi hadlaju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
Untuk tayar yang mempunyai keupayaan mengatasi kelajuan 270 km/j, huruf ZR akan digunakan. 


Understanding Tyre Sidewall Markings

1. Tyre Size Designation
On all 4x4 tyres there will be an LT in front of the tyre size if the tyre is of a reinforced construction. LT means light truck (reinforced). If there is a 'P' or no lettering at all, then it will be a Passenger tyre type. We strongly recommend fitting the same type of tyre on all four corners of the vehicle, fitting different types of tyre on the same vehicle can cause issues with the vehicles handling characteristics. The ‘235’ is the nominal width of the tyres cross section in millimetres. The ‘85’ is the ‘aspect ratio’ - the ratio of the side wall height to the cross-section width. The ‘R’ stands for radial-ply construction. The ‘16’ stands for diameter (in inches) of the wheel that the tyre is designed to fit. Always ensure that the tyre fitted has the correct or higher load/speed rating as specified for the vehicle. It is not recommended to mix tyres with different load/speed ratings on the same axle. 2. Indicates exterior sidewall on asymetric tyres for fitting purposes.
3. Load Pressure Information
(Not required in the UK).

4. Brand Name 5. Tyre Construction Details
(Not required in the UK).
6. European ECE Type
Approval mark number.
7. Load Capacity Index
Shows the maximum weight the tyre can carry at the speed indicated by its speed rating.
8. Speed Category Symbol
A letter which indicates the speed at which the tyre can carry the load corresponding to the Load Capacity Index. Common speed ratings are ‘Q’,’S’, ‘T’, ‘H’, ‘V’, ‘W’ ‘Y’, and ‘Z’.
9. Country of Manufacturer
10. Commercial Name & Identity
11. Location of Tread Wear Indicators
(Markings not on all tyres) Tread wear indicators moulded into the base of the the tread are set at the minimum legal depth of 1.6mm.

Sekadar untuk pengetahuan..jgn pakai tayar second hand / tamat tempoh ye.. Bahaye..

Saturday, November 19, 2011

SAT 4X4 : Hi-Lift Jack

Salam All.. lama betoi tak story hal2 berkaitan 4wd neh.. asyik2 Mountainbike jer.. 2-3 hari lepas reporter singgah sat di Takumie workshop.. lama tak buat pit-stop kat sana.. hari tu tergerak hati nak singgah.. saja nak cari story2 baru.. memang kena ngan masa sampai ja reporter kat sana Mr Takumie tengah buat sesuatu kat jentera 4WD beliau.. wow..!! ada equipment baru.. dan dengan ini dipersembahkan... barang panas dengan bau kedai belum hilang lagi.. tadaaaaaaaaaaa 


Tudia .. custom bumper, sendiri bikin.. dan barang panas, masih ada bau kedai .. Hi-Lift Jack.. haha
Bumper siap dicat.. sendiri bikin lebih jimat.. hehehe
Coz camtu, hari ni nak kongsi sikit info kat you all pasai benda Allah ni... satu alat neh yang di beri nama 'Hi-Lift jack.. Antara alat yang sangat penting bagi sebuah kenderaan pacuan 4 roda tatkala nak masuk offroad selain dari winch.. dah kebetulan Takumie baru memilikinya.. so reporter cari lah sikit maklumat pasai equipment yang sempoi neh.. Disini ada beberapa video pasai Hi-Lift jack ni.

 Introducing... the NEW First Responder Jack by Hi-Lift

Protect Your Hi-Lift Jack for Years to Come with These Maintenance Tips from 4 Wheel Parts

 


Nanti lagi berita-berita terkini dari SAT 4X4...  tunggu..........

Friday, November 18, 2011

SAT Reverse Trek Poli

Tarikh : 13 November 2011
Masa : 8.30 pagi
Lokasi : Bukit 3M, Kulim
Ahli SAT Yang Join : Paksu, Shidee, D-One, Chaon, Din.. turut hadir Tkang karut N Geng..

 lagi gambaq menarik sila klik kat sini Shahrul AzniSulaiman & Roshidi Mahmood




mula off road ngan donhill.. pakat amik turn laa



SAT di BM Jamboree 2011

Ini adalah siaran tertunda.. puas ditunda sampai kena tarik siap di 'toi' baru nak kuar..hahaha

Tarikh : 16 Oktober 2011
Masa : 8.30 pagi
Lokasi : Bukit Mertajam, Penang
Ahli SAT Yang Join : Syahrul, Paksu, Shidee & Geng2 Pmtg Pauh serta Tukang Karut Geng.. hahaha.
Ahli SAT turut hadir memberi sokongan moral : Naset, Chaon, D-One..sokongan moral memde pi pon time org dah habih kayuh.haha

Siaran tertunda yang sangat-sangat lah..
Penyertaan para riders SAt hanyalah beberapa kerat saja.. ini kerna masa dan tarikh event ni yang tidak menepati dan sejajar dengan masa yg terluang oleh para riders.. walaubagaimanapon SAT tetap menghantar wakil bagi memeriahkan lagi acara ni.. terbukti memang majlis ni meriah sungguh (pelapor mengatakan ianya meriah hasil dari pemerhatian pelapor sendiri semasa kehadiran pelapor di tapak event.. aku sampai pon dah nak cabut hadiah pon).. credit to chaon for the picture

startin point..
syahrul izam.. makin power mamat ni..
Paksu... kehebatannya kini dikagumi..
gambar kontroversi.. kehebatannya diragui dek kerna photo ni.. isk3..haha


finishing point.. bro yusof, paksu, bro arip
Chaon hadir untuk memberi sokongan walaupon tak kayuh.. syabas jua untuk beliau
bukan main suka chaon.. apa yg di storykan tu..
apapon sekalung tahniah kepada riders SAT yg turut menyertai event ni serta ahli2 lain yg datang memberi sokongan walaupon tak kayuh.... 

Skodeng SAT 1 : Training di Trek Pilihan

Chaon aka KapkunKap.. slalu training sini
Bukit To'kun & Bukit Langkap adalah Trek pilihan bagi rider2 SAT untuk sesi latihan mingguan. Kebanyakkan ahli Sat yg aktif berkayuh bekerja mengikut syif.. so masa untuk berkayuh di hujung minggu sangatlah tidak beberapa mengizinkan.. Oleh itu pemilihan Bukit To'kun memang sesuai untuk mereka yang kesuntukan masa.. nak balik awai.. tolong bini masak.. kot ada hal nak buat ditengah hari.. ni lah treknya.. tiada kekotoran.. yg pasti bini pon tak marah.. bagi yang kerja syif malam balik pepagi bleh bawak beskal siap2 pi kerja.. time balik lajak terus ke sini..


...........................................................................................................

Tarikh : 27 September 2011
Masa : 8.30 pagi
Trek Pilihan : Bukit To'kun, Bukit Mertajam, Penang
Ahli SAT Yang Hadir : Chaon, Syahrul, Din.



.........................................................................................................................................

Tarikh : 05 Oktober 2011
Masa : 8.30 pagi
Trek Pilihan : Bukit To'kun, Bukit Mertajam, Penang
Ahli SAT Yang Hadir : Chaon, Syahrul, D-One & Abg Jeff


 
 
View yang begitu indah dari pelantar Bukit Tokun.. di kejauhan boleh nampak Mengkuang Dam.
..................................................................................................................................................... 
Tarikh : 11 Oktober 2011
Masa : 8.30 pagi
Trek Pilihan : Langkap, Bukit Mertajam, Penang
Ahli SAT Yang Hadir : D-One, Chaon, Syahrul, Din.

Hari ni plan asainya jam 8 setengah tapi disebabkan janji melayu kayuhan bermula agak lewat.. giler jam 9 suku baru mau kayuh.. naseb baik cuaca lembab, berkabus.. so taklaa panas sangat..

awat pulak tu..

Thursday, November 17, 2011

SAT Main Lumpoq di Gunong Bongsu

Tarikh : 04 Oktober 2011
Masa : 8.30 pagi
Lokasi Trek : Gunong Bongsu, Mahang
Ahli SAT Yang Hadir : D-One, Paksu, juga geng2 sokongan SAT dari Pmtg Pauh

 Trek yang memang baik untuk sesi latihan.. agak mencabar walaupon pendek.. lebih cantik jika ride dalam cuaca kering dan berawan.. kalau dlm cuaca hujan mmg tak sesuai sangat..




Dengan kata sepakat.. kita patah balik.. isk3...


 
Next time bukleh mai lagi...

SAT kayuh di Thompson Aborigin Ride 2011 - Cameron Highland

Tarikh : Sabtu, 17 September 2011
Lokasi : Habu, Cameron Highland
Ahli SAT Yang Hadir : D-One, Chaon, Syahrul,
Penganjur : Danish Adventure Event Management

Tahniah kepada wakil2 SAt yang join event ni..




Starting point
SAT & Conti RidersLagi aksi donhill
Chaon..Awas Perlahankan kenderaan Anda
Tabuan ni masih menyengat..haha
Sayuuup.. tgok nu ujung sana kawan2 dok kayuh..adeh





Kayuhan Bersama Ilmu Bike Club

Tarikh : 11 September 2011
Masa : 8.30 pagi
Lokasi Trek : Bukit 300, Nibong Tebal 
Ahli SAT Yang Hadir : D-One, Paksu, Chaon, Syahrul, Shidee


 View yang menarik dari puncak Bukit300
 
 Ilmu Bike Club (IBC) & Seluang Adventure Team (SAT